Mi a poliol és mire használjuk?

Mi a poliol és mire használjuk?

Biztos találkoztál már a poliol kifejezéssel, ha te is az egészséges és cukormentes életmódra törekszel. De pontosan mik is a poliolok, milyen előnyeik vannak, és mire használhatod? Most megtudhatsz minden róluk!

Mit jelent a poliol?

A poliolok, azaz a cukoralkoholok, a szénhidrátok redukciós folyamatai alatt keletkeznek, és valójában nagyon kevés szénhidrátot tartalmaznak. Ez egy gyűjtőfogalom, amibe több, ma már egyre gyakrabban használt cukorpótló tartozik. Édeskés ízűek, lassan szívódnak fel, ezért csak enyhén emelik meg a vércukorszintet, ráadásul azt is csak lassan teszik. A cukoralkoholok csoportjába tartozik például a xilit vagy eritritol is. Természetes formában, gyümölcsökben és zöldségekben is megtalálhatók.

Poliol tartalmú gyümölcsök:

  • alma (tartalmaz fruktózt is)
  • avokádó
  • sárgabarack
  • cseresznye (tartalmaz fruktózt is)
  • nektarin (tartalmaz fruktózt is)
  • őszibarack
  • körte (tartalmaz fruktózt is)
  • szilva (tartalmaz fruktózt is)

Poliol tartalmú zöldségek:

  • karfiol
  • zeller
  • kukorica
  • gombafélék
  • savanyú káposzta
  • édesburgonya

Ismerd meg a FODMAP-ot is!

A FODMAP egy akronim, ami olyan élelmiszercsoportokat tartalmaz, melyeknek rövid szénhidrátláncuk van, és nem, vagy csak gyengén tudjuk őket megemészteni. A probléma ezekkel, hogy emésztőrendszeri panaszokhoz vezetnek, puffadáshoz, hasmenéshez vezetnek, mert a vastagbélben gázokat képeznek az emésztés során. Ez sajnos egészségtelen, és a túlzott mértékű fogyasztása ezeknek komoly egészségügyi panaszokhoz vezethet, mint amilyen az IBS (irritábilis bélszindrómához) is.

A szó egy mozaikszó, amelynek betűi a következőt jelentik:

  • F = Fermentable – erjeszthető – azért okozhat gondot, mert táptalajt adhat a baktériumoknak
  • O = Oligosaccharides – oligoszacharidok – ilyen a hagyma, fokhagyma, bab és kesudió (puffadást okoznak)
  • D = Disaccharides – diszacharidok – összetett cukrok, ide tartozik a legtöbb tejtermék
  • M = Monosaccharides – monoszacharidok – pl. a fruktóz is
  • A = and – és
  • P = Polyols – poliolok, amikről bővebben ebben a cikkünkben olvashatsz

Ezek az ételek lehetnek egészségesek is, hiszen a poliolok is az vitális életmódhoz tartoznak, azonban túlzott mértékű fogyasztásuk panaszokat okoznak. A csoportot is azért hozták létre, hogy felhívják az emberek figyelmét arra, hogy semmit nem jó túlzásba vinni, még az egészségesnek tűnő ételeket sem.

A cukoralkoholok fajtái

A poliolok lehetnek mono- és diszacharidok, amiben az aldehid csoportot hidroxil csoport váltja fel. Ez egy kicsit tudományosan hangzik, de a lényeg, hogy bár szerkezetileg nem sokban különböznek a normál cukortól, szénhidráttartalmuk jóval alacsonyabb, édes ízük pedig 30-100% között mozog a kristálycukorhoz képest.

A poliolok, mint például a xilit, szorbit, mannit, monoszacharidok, vagyis egyszerű cukrok.  A laktit, maltit és izomaltit pedig diszacharidok, vagyis összetett cukor. Az egyetlen cukoralkohol, aminek a glikémiás indexe és a szénhidráttartalma is 0, az az eritritol. Fogyasztása során nem szívódik fel, ezért az inzulinszintet sem emeli meg.

A poliolok tulajdonságai

A polioloknak összességében alacsonyabb a glikémiás indexe, mint a hagyományos cukoré. Kevésbé emelik meg az inzulinszintet – vagy egyáltalán nem, mint pl. az eritrit -, ami miatt kifejezetten jól hasznosíthatóak inzulinrezisztensek vagy cukorbetegek számára.

Lebontásuk nem a szájban kezdődik, ezért nem roncsolják a fogakat. Az emésztőrendszerben azonban gázzá és savvá alakulnak, túlzott mértékű fogyasztás esetén előfordulhat puffadás, hasfájás, felfúvódás, vagy akár hasmenés is. Ezért a poliolok esetében nem ajánlott naponta 10-20 grammnál többet fogyasztani belőlük.

A poliolok édessége 30-100% között mozog a kristálycukorhoz képest. Ha a kristálycukrot vesszük a 100%-nak, akkor a következőképp alakulnak a számok:

PoliolÉdes íz mértéke
Szukróz100
Xilit100
Maltit90
Eritrit60
Szorbit60
Mannit50
Isomaltit40
Laktit30-40
Maltit szirup70-80
Poliglikol szirup30–50

(Forrás)

Ebből a táblázatból is jól látható, hogy ha cukormentesen kell étkezned, nem kell lemondanod az édes ízekről. Sőt! Nagyon finom, egészséges süteményeket tudsz kipróbálni akár otthon, akár a Majomkenyér oldaláról, ahol a hozzáadott cukor nélküli termékekben poliolokat használunk.

A poliol és a cukormentes életmód

A poliolok csoportjába tartozó édesítőszereket rendszeresen alkalmazzák az élelmiszeriparban az alacsony szénhidrát-tartalmú ételekben, illetve a cukormentesnek jelölt élelmiszerekben egyaránt. Ennek oka, hogy kémiai szerkezetük elég stabil, hogy az ipari eljárások során megtartsák édes ízüket, ugyanakkor a már említett lassabb felszívódás miatt a cukormentes életmódba is tökéletesen beilleszthetők.

Habár poliolonként eltérő, de az édes íz mellett sokuknál előfordul egy érdekes „mellékíz”, amit nem mindenki szeret. Ráadásul van egy úgynevezett „cooling” hatása, amit magyarul leginkább fémes íznek szoktak mondani, de van, aki szerint ez inkább a mentolhoz hasonlít.

A poliolok között vannak olyanok, amik nem igazán tudnak ellenállni a magas hőmérsékletnek, ezért érdemes utánanézned, hogy milyen magas sütési hőfokot tudnak tolerálni anélkül, hogy elveszítsék az édes ízüket, vagy esetleg megkeseredjenek. Az eritrit esetében például nem érdemes 160 foknál magasabb hőfokon sütni, mert akkor kellemetlen ízűvé válik a vele készült étel. Ugyanakkor a xilit teljesen ellenálló a hővel szemben, viszont nem segíti elő az élesztőgombák munkáját, így a xilittel készült tészták nem annyira puhák és gyakran levegősek. Ennek ellenére az édes ízét megtartja és nincs mellékíze sem.

Előnyös tulajdonságuk lehet még, amit egy 2009-es tanulmány már kimutatott, hogy pl. a mannit csökkenti a zsír emészthetőségét, ezáltal a testzsír felhalmozódásának arányát. Ez nem csak a fogyókúrázóknak jó hír (bár nyilván ebben is nagy szerepe van) de az alapvető egészséges életmódhoz is hasznos tulajdonság.

Sportolóknak fontos információ még, hogy míg a poliolok a tudatos étrendbe könnyen beilleszthetők, energiatartalmuk mégis alacsonyabb a hagyományos cukorénál, így nem feltétlen biztosítják a szükséges energiamennyiséget.

2013-ban készítettek egy tanulmányt arról, hogy a különböző poliolokkal készült muffinok milyenek lesznek a hagyományos cukorral készült muffinokhoz képest. Az eredmények szerint az összes poliollal készült muffin mérete kisebb lett, mint a hagyományos cukorral készültek. A poliol jellegétől függően a kristálycukorral készült muffinhoz képest keményebb tésztát produkált a szukróz és eritrit hozzáadásával készült muffin. Puhább tésztájú lett a szorbittal és maltittal készült muffin.

A poliolok és a Majomkenyér

A Majomkenyérnél nagyon fontosnak tartjuk a tudatos és egészséges életmódot, ezért mi is poliolokat használunk édesítőszerként a cukormentes kekszeinkben és a cukormentes bonbonokban. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a lehető legtöbben tudják fogyasztani ezeket, és hogy egyre jobban elterjedjen a tény, hogy a cukormentes diéta nem zárja ki a finom falatok és édességek élvezetét.

Kezdőlap » Blog » Mi a poliol és mire használjuk?