A cukormentes diétáról dióhéjban

A cukormentes diétáról dióhéjban

Az egészséges életmód terjedésével egyre több szó esik a cukormentes étrendről. De mit is jelent ez, hogyan érdemes elkezdeni és kiknek ajánlott? Merüljünk el a témában egy kicsit!

Mit érdemes tudnod a cukormentes étrendről?

A cukormentes diéta az, amikor a kristálycukrot pótoljuk valamilyen egészségesebb alternatívával, pl. eritrittel helyettesítjük, és kerüljük a fehér cukrot tartalmazó ételeket, süteményeket. A cukormentes étrend nem azt jelenti, hogy le kell mondanod az édes ízekről. Rengeteg cukorpótló létezik, érdemes utánajárni melyiket is érdemes fogyasztani, és lehetőleg ezekkel édesíteni az ételeket, süteményeket. Nem kell lemondani a gyümölcsökről sem a fruktóztartalmuk miatt.

Az elején nehéz a megszokásokat mellőzni, például a reggeli péksüteményt zabkására vagy tojásra cserélni, cukor helyett feketén vagy édesítőszerrel inni a kávét, ebédre pedig nem gyorsételt választani, hanem előre otthon megfőzött ebédet enni. Beiktatni a csokoládé helyett a magvakat, az üdítők helyett a vizet és teát. Azonban a kezdeti nehézségek után hamar azt fogod észrevenni, hogy már nem is hiányzik a cukor!

Kinek ajánlott a cukormentes étrend?

Talán a legfontosabb, hogy a cukormentes életmód mindenkinek ajánlott, nem csupán cukorbetegséggel élőknek, vagy túlsúllyal küzdőknek. Ma már köztudottnak számít, hogy a túlzott cukorfogyasztásnak több káros hatása is van, ami az egészségi állapot romlásához vezethet. Ezek nemtől és kortól függetlenül érintenek mindenkit, ezért fokozottan érdemes odafigyelni a mindennapi étkezéseinkre. A teljesség igénye nélkül a következők fordulhatnak elő:

  • Szív- és érrendszeri problémák
  • Megnövekedett koleszterinszint
  • Magas vérnyomás
  • Elhízás, ami természetesen több összetevős, de a mértéktelen cukorfogyasztás nagyban hozzájárul
  • 2-es típusú cukorbetegség kialakulása
  • Fogászati problémák megjelenése, fogkövesedés, lyukas fogak

A fentiekért nem kizárólag a cukor tehető felelőssé, de igenis nagy szerepet játszik bennük. Már gyermekkortól érdemes csökkenteni, vagy teljesen elhagyni a cukrot, a legegyszerűbb pedig, ha eleve rá sem szoktatod gyermeked.

A cukormentes diéta lényege és hatásai

A cukor gyakorlatilag a mindennapjaink részévé vált, hiszen szinte minden élelmiszerben megtalálható természetes formában, vagy adalékanyagként – még akár a felvágottakban, húsokban is! Sokszor úgy megszoktuk, hogy észre sem vesszük, például a reggeli kávéba, teába a legtöbben cukrot teszünk, pedig nagyon finomak mézzel és egyéb cukorpótlókkal is. Hagyományos receptekben, amit még nagyanyáink írtak, szépen fel van sorolva a fehér liszt, fehér cukor, mint összetevő, amiket ma már tudjuk, hogy egészségesebbre cserélhetünk.

Nem csak azért előnyös áttérni a cukormentes életmódra, mert a fentebb felsorolt betegségek megjelenési aránya csökkenjen, hanem azért is, mert 1-2 hét után érezhetően jobb lesz az ember általános közérzete. A szervezet felszabadul, nem dolgozik, és nem raktároz feleslegesen.

Az egészséges életmód lényege, hogy a szervezetünket megfelelő tápanyagokkal lássuk el, és mindent megtegyünk, hogy a lehető legkönnyebben és leghatékonyabban dolgozza fel azokat.

Mikor érdemes cukor nélküli étrendre váltani?

Az élet bármely szakaszában, de talán mondhatni, hogy minél előbb, annál jobb. A gyerek többsége édesszájú, és sajnos a piacon a legtöbb üdítő erősen cukrozott, még amikor azt hisszük, hogy egészséges. Például a 100%-os gyümölcslevek összetevőinek listáján is sajnos nagy mennyiségű cukrot találunk. Nem lenne rá szükség, hiszen a gyümölcsök fruktóztartalma már elég édes ízt kölcsönöz, a gyártás alatt mégis további hozzáadott cukor kerül az üdítőkbe. Ezért (is) nagyon fontos már a legelején odafigyelni, hogy a gyermekek mit fogyasztanak, így sokkal könnyebb lesz nekik felnőttkorban az egészséges életmód követése, és a cukor mellőzése.

Háromnapos cukormentes diéta

A három nap természetesen kevés ahhoz, hogy szokássá váljon a cukormentes étrend, de már ennyi idő alatt is nagyon érdekes eredményeket tapasztalhatsz. Több visszajelzés szerint, már 3 nap alatt is érezhető a diéta hatása; kevésbé puffad a hasad, csökken a nassolás iránti vágy, sőt, akár 1-2 kilótól is megszabadulhatsz. Ragyogó lehetőség arra, hogy érezd a testeden az előnyöket és a cukor elhanyagolásának pozitív hatásait, és motivációt kapj, hogy ezt hosszú távon is kövesd Kezdetben nagyon oda kell figyelni, mindig ellenőrizni kell az összetevőket a termékeken, hiszen a már említett gyümölcsleveken kívül a joghurtokban, müzlikben és más egészségesnek hitt készételben is található cukor.

A háromnapos diéta alatt érdemes kerülni a tejet, krumplit, gyümölcsöket és a kenyeret és tésztát is, mert ezek mind tartalmaznak valamilyen formában cukrot. Az étkezésekben inkább fehérjét, magvakat és zöldségeket érdemes fogyasztani. Szigorú 3 nap, de meglesz a hatása! Utána természetesen a gyümölcsök és a tej beiktatható.

Hol találsz szuper recepteket a cukormentes diétához?

Az egészséges életmód elterjedésével fokozatosan egyre több receptkönyv jelenik meg, telis-tele egészséges és cukormentes receptekkel. A legtöbb ilyen recept cukorpótlót használ, és ha többféle is alkalmas az adott étel ízesítéséhez, akkor sok helyen még azt is feltüntetik. Például az eritrit nagyon jó cukorpótló, de a 160 fok feletti sütést sajnos nem jól bírja, efelett elveszíti édes ízét, ezért magas hőfokon sütött ételekhez, süteményekhez nem ajánlott. Sok régi receptet is nyugodtan kipróbálhatsz cukorpótlóval, hogy egészségesebbek legyenek.

Ezeken kívül természetesen az interneten jobbnál-jobb recepteket találhatsz, főleg a kifejezetten mentes étkezésről szóló oldalakon lehet kincsekre bukkanni.

A cukormentes életmód és a nassolás

A cukormentes életmód nem azt jelenti, hogy le kell mondani az édességekről, nassolásról. Aki szeret kísérletezni és sütni, annak szuper receptek tömkelege áll rendelkezésre a neten, illetve a receptes könyvekben. Akinek viszont nincs ehhez kedve, türelme, ideje, vagy épp csak hirtelen nassolni szeretne valamit, annak sem kell reményt feladva menekülnie a cukros péksüteményekhez, hiszen már cukormentes édességeket is lehet rendelni. Érdemes szétnézni a webshopunkban, ahol cukormentes kekszeket és cukormentes bonbonokat is találsz.

Gyakran Ismételt Kérdések

Kinek ajánlott a cukormentes étrend?

Kortól és nemtől függetlenül bárkinek ajánlott a cukormentes étrend és a cukormentes életmód is. Az egészség megóvása érdekében minél jobban érdemes csökkenteni a bevitt fehér cukor mennyiségét és kerülni a készételeket, ellenőrizni a termékek összetevőit, a sütéshez pedig édesítőszereket használni.

A cukormentes diéta segít fogyni?

Tulajdonképpen ez egy csodálatos mellékhatás, hogy ha a bevitt cukormennyiséget csökkentjük, akkor a felesleges kilogrammok bizony elkezdenek lemenni. Összességében a cukormentes diétával egy egészségesebb élet veszi kezdetét, amihez hozzátartozik a megfelelő testsúly elérése is.

Lehet nassolni a cukormentes étrendben?

Természetesen lehet, csak az összetevőkre kell figyelni. A boltokban sajnos nagyon sokszor félrevezetők a nagybetűs kiírások, ezért ellenőrizni kell az apróbetűs részeket. Otthoni sütés esetén cukorpótlókkal bármilyen nasi elkészíthető.

Ha biztosra szeretnél menni, akkor egyél Majomkenyér termékeket, hiszen a nálunk kapható édességek finomak ÉS egészségesek is!

Kezdőlap » Blog » A cukormentes diétáról dióhéjban