Gluténmentes Isztambul

2014-11-11 12:49:06
Utazni jó és ezen az ételallergia sem változtat. Ugyanakkor érdemes tájékozódni az adott országról, városról mielőtt útrakelünk. Isztambul gluténmentesen is pezsgő, ízekben érdekes város, de adunk néhány jótanácsot, hogy valóban maradéktalanul tudjátok élvezni az ottlétet.

Isztambulba a legegyszerűbben repülővel jutunk el. Gluténmentes szempontból a Turkish Airlines járatait ajánlom. Ha jegyfoglaláskor szólunk, hogy speciális étrendet követünk a légitársaság megfelelő élelmet biztosít. A társaság főtt ételt is kínál, legutóbb spenótos rákot kaptam rizzsel, meleg péksüteménnyel, olivaolajos salátával, gyümölcsökkel. Inni teát, kávét, üditőt kérhetünk, s alkohollal és ayránnal is szolgálnak.

Utazás előtt is érdemes kicsit keresgélni az interneten, több angol nyelvű fórumon is téma az isztambuli gluténmentes élet. A cöliákiás betegek hivatalos török honlapja azonban csak török nyelven olvasható. Ennek ellenére elég sok információt megtudhatunk a fényképek és egy fordítóprogram segítségével. A nálunk is ismert Schär termékek széles választéka megtalálható ott is. Ezen az oldalon találtam meg Gonca Akpinar elérhetőségét. Kiválóan beszél angolul és ismeretlenül is hihetetlenül kedves volt, sok emailt váltottunk. Megadta a telefonszámát is, hogy ha bármikor nehézségbe ütköznék, ha nincs mit ennem vagy bármi gondom van hívjam bátran és megpróbál segíteni. Megnyugtatott, hogy Isztambul szerte könnyen elérhetőek  gluténmentes termékek. Beszerzésükre három lehetőség van:

•    a nagyobb gyógyszertárakban többféle diétás élelmiszer is elérhető. Saját tapasztalatom, hogy a belváros két, közepesen nagy gyógyszertárában nem találtam, de több patikában nem is próbálkoztam.
•    webáruházon (pl.  www.gunessaglik.com.tr) keresztül is rendelhetünk, a rendelést követő hétköznapon szállítják ki, akár a szállásunkra is. Hétvégén sajnos nem dolgoznak.
•    Minden nagyobb Carrefour, Real, Metro, Kipa és Migros élelmiszeráruház kínálatában van diétás termékek.  Azonban érdemes arra ügyelni, hogy a turisták által kedvelt belvárosban nincsenek ilyen áruházak, csak kisebb boltocskák, ahol ilyesmi nem kapható.

A hostel nem vállalta, hogy biztosít nekem gluténmentes reggelit. Gonca ebben is a segítségemre próbált lenni, felhívta őket és elmagyarázta mire is lenne szükségem, de sem ő sem én nem jártunk sikerrel. De szerencsére nem bánták, hogy a máshol vásárolt ennivalót náluk eszem meg, utólag kiderült, hogy talán jobb is így. Finomabb volt az én reggelim, mint amit ők kínáltak. Gonca tudott volna olyan szállást ajánlani, ahol adnak diétás reggeli (ebédet, vacsorát), de én azután léptem vele kapcsolatba, hogy a szállást már lefoglaltuk.

A belvárosi éttermekben, kifőzdékben a legtöbb helyen angolul jól beszélnek, de azért, hogy könnyebben megértessem magam, mindig nálam volt a török nyelvű gluténmentes utazókártyám. Például awww.glutenfreetravel.com oldalról ingyenes letölthető ez a kártya a világ több nyelvén. A weblap készítői annyit kérnek, hogy ha módunkban áll, akkor jelképes adományunkkal segítsük őket.  Ha nem kívánunk a nyomtatással és a kivágással bajlódni, akkor webáruházakból is megvásárolhatjuk ezt a kártyát a kívánt nyelven. Kifejezetten gluténmentes menüvel rendelkező étteremben nem voltam. Gonca ajánlott ugyan egyet, de ide nem volt alkalmam elmenni.

Mivel Magyarországon is gyakran eszem olyan helyen, ahol nincsen kifejezetten gluténmentes konyha, hanem csak a szakács vállalja a lehetőleg gluténmentesnek vélt hozzávalókból való főzést, ezért Isztambulban is megelégedtem avval, ha a kártyám elolvasása után azt mondták, hogy legyek a vendégük. A hazai tapasztalatomtól eltérően sehol sem utasítottak el. Sőt, úgy tűnt, hogy kihívásnak tekintik a különleges igényeimet. Legtöbbször nem az étlapról választottam, hanem hosszas beszélgetés után alakult ki a rendelésem. Megvitattuk mit szeretnék enni, mi az ő specialitásuk, hogyan tudnák azt elkészíteni nekem. Sosem csalódtam. Volt olyan hely is, ahol beengedtek a konyhába, hogy figyelemmel kísérjem, ahogy a vacsorám készül. Sok török specialitás liszttel készül, de  gluténmentesen is lehet finomat enni.

A főétkezések között ha megéheztem, általában gyümölcsöt ettem, amit egyébként is nagyon szeretek. Egyszerű dolgom volt, mivel szinte minden sarkon van egy gyümölcsös kocsi, ahol gránátalmát, narancsot, banánt és még sok minden mást árulnak. Igény szerint kipréselik a levét, ha csak szomjasak vagyunk. Gyakori még – októberben- a gesztenyeárus is. Csak ajánlani tudom. A halpiac környékén lévő árusok elvitelre is kínálnak kagylót. Érdemes ezt is kipróbálni.

Annak ellenére, hogy édesszájú vagyok nem kívántam a helyi édességeket. Megelégedtem avval, hogy a kirakatból csodáltam a sütiket, meg sem kérdeztem, hogy tudnának-e gluténmenteset adni.

Nagyon gyakori, hogy teával kínálják az embert akár a boltokban, akár éttermekben, barátoknál. Ügyelni kell rá, hogy az almateát olykor instant porból készítik, ami tartalmazhat allergén összetevőt is.